Youth in Parks Day 23. 9. 2023

V rámci celoevropské akce „Youth in Parks Day“ pořádané Europarc Federation jsme uspořádali brigádu na Tiché říčce v Jizerských horách, kde jsme kosili mokřadní louku a vyřezávali náletové dřeviny a keře. Celkem nás bylo 16 statečných, kteří přiložili ruku k dílu a pomohli přírodě Jizerských hor. Lokalita, která se nachází v ochranném pásmu PR Tichá říčka v Hraběticích, nebyla po roce 1945 pravidelně obhospodařována a tak v rámci sukcese postupně zarůstala a mělnila se v les. Po našich zásazích v uplynulých letech a během letošního roku se tamní ekosystémy postupně mění a obnovuje se původní ekosystém horské louky.

Fotografie z akce jsou zde.

Video na FB Europarc Federation

Brigáda na pomoc Jizerským horám – Výřez náletu PP Tichá říčka 11. – 13. 11. 2022.

Zveme všechny členy a příznivce na podzimní brigádu na pomoc přírodě Jizerských hor. Společně budeme vyřezávat náletové dřeviny v ochranném pásmu přírodní památky Tichá říčka v Hraběticích. Jedná se o významnou mokřadní lokalitu, které se již několik let snažíme prostřednictvím naší dobrovolnické práce navrátit její původní tvář, tak, aby zde opětovně mohly růst původní rostliny včetně ohrožených vstavačů.

Po brigádě se přesuneme na malé občerstvení do Prezidentské chaty.

Během akce budeme ubytováni na naší terénní základně Tetřeví chata v Jizerských horách kde bude probíhat i zbylá část programu. Protože kromě práce máme připraven i další zajímavý program – napínavou noční hru s blouděním po Jizerských lesích ale i exkursi do lokalit vytvořených pro ochranu silně ohroženého Tetřívka obecného.

Vítáni jsou všichni, kteří jsou ochotni přiložit ruku k dílu a svoji dobrovolnickou prací pomoci Jizerským horám.

• Sraz: pátek 11. 11. 2022 v 16:45 hod. – autobusové nádraží ČSAD Liberec (horní parkoviště nad autobusovým nádražím)
  • Návrat: neděle 13.11.2022 ve 14:30 hod.  – autobusové nádraží ČSAD Liberec (horní parkoviště nad autobusovým nádražím)
  • S sebou:
    • batoh
    • ložní povlečení na spaní
    • teplá mikina
    • spodní prádlo na převlečení
    • pevná kotníková obuv do terénu (pohorky, kanady apod.)
    • věci na osobní hygienu
    • bavlněný šátek
    • náhradní ponožky 2x
    • papírové kapesníky
    • svítící baterka
    • čepice
    • bunda větrovka do terénu
    • pláštěnka
    • zápisník a tužka
    • kapesní nůž
    • láhev na pití
    • pracovní rukavice
    • oblečení do práce
    • jídlo – na pátek studenou večeři, na sobotu snídani, ostatní stravování bude společné
  • Přihlášení na akci pomocí webového formuláře nejpozději do středy 9. 11. 2022 19:00.

Brigáda PR Tichá říčka 17. 11. 2021

Sešli jsme se ráno před osmou hodinou na Tržním náměstí. Bylo nás celkem 13. Třemi auty jsme se dopravili do Hrabětic, kde se v ochranném pásmu PR Tichá říčka nachází místo našich prací. Počasí bylo typické jizerské – hustá mlha a drobné mrholení. Pustili jsme se rychle do práce. Měli jsme 3 motorové pily a tak to začalo odsýpat. Za chvíli již leželo na zemi několik poražených smrků a bříz. Po odvětvení jsme klest stahovali na hromady na okraji lesa. Okolo desáté dorazil Carlos s Jedličkou, kteří zapálili oheň a začali pálit natahaný klest. V úvodu pár nesmělých plamínků a kouřové signály, které se rozlézaly po pasece, pak však začaly šlehat z kupy několikametrové plameny. Na zem mezitím padaly další stromy a tak bylo stále co stahovat. Před polednem dorazil Ing. Tomáš Korytář, vedoucí Správy CHKO Jizerské hory a Ing. Jana Bursíková, lesník AOPK a začali nám také pomáhat. Tomáš odvezl fůru březového dřeva na Tetřevky.
Okolo dvanácté jsme se sešli u ohně, opekli si klobásy (někteří vegetariáni sýr), trochu se ohřáli a pak jsme pokračovali v práci. Po druhé hodině bylo vše hotovo. Všichni jsme byli špinaví, někteří byli také promočení, ale všechny nás hřál dobrý pocit z dobře odvedené práce.

Uklidili jsme a auty jsme se přesunuli na Prezidentskou chatu, kde nás čekalo malé posezení s obědem. Všichni jsme se v útulné horské restauraci ohřáli, dosyta najedli a pak jsme odjeli zpět do Liberce, kde jsme se rozešli do svých domovů.

Fotografie z brigády.

Podzimní Junior Ranger Camp – Tetřevky 28. – 31. 10. 2021

1. den – čtvrtek
Sešli jsme se ve čtvrtek 28. října ráno na Tržním náměstí v Liberci. Bylo nás celkem 6. Odtud jsme odjeli na Tetřevky. Po zatopení v kamnech a ubytování jsme začali se zazimovacími pracemi. Postupně jsme zaházeli větvemi celý vodovod až ke studně jako ochranu před mrazem, na závěr jsme přikryli též kanálky chvojím. Poté nás čekal oběd a následná polední siesta. Na odpoledne jsme měli naplánován horolezecký výcvik, jenže se zkazilo počasí a začalo poprchávat. Proto jsme zůstali na chatě a zahráli jsme si různé terénní hry. Poté přišlo malé povídání v klubovně a to již nastal večer. Připravili jsme večeři a poté jsme celý večer hráli hry. Večer dorazil ještě Míla s Vašíkem a přivezl nějaké dobroty, do kterých jsme se rychle pustili.

2. den – pátek
Ráno jsme se probudili do mlhavého počasí. Po rozcvičce a snídani jsme se vypravili do cílového místa dnešního dne – PR Tichá Říčka v Hraběticích. Zde nás čekala ochranářská brigáda – výřez náletových dřevin na mokřadní louce. Pustili jsme se do práce, Tomáš s Mílou káceli stromy a všichni ostatní stahovali větve na hromady. Počasí se postupně začalo vybírat a vysvitlo slunce. A tak se nám dobře dělalo. Pokáceli jsme asi 25 stromů, z nichž některé měly docela silné kmeny. Práce rychle ubíhala a kolem 14 hodiny jsme měli plánovaný objem hotov. Uklidili jsme a přejeli jsme auty na nedalekou Prezidentskou chatu, kde jsme si společně dopřáli zasloužený vydatný oběd složený z tamních specialit. Na chatu jsme dorazili okolo půl páté, rychle jsme zatopili v kamnech a v kotli v koupelně a poté si všichni postupně dopřáli očistnou sprchu v naší horské lázni. Následovala večeře, večerní hry a zpívání s kytarou. Venku se začali čerti ženit a začal foukat silný vítr.

3. den – sobota
Sobotní ráno nás probudilo silným větrem. Po rozcvičce a snídani začal dopolední program – soutěže a hry. Míla s Tomášem mezitím dojeli do Polska pro zásoby potravin na zimní tábor. Po návratu jsme si dali pozdní oběd a následovaly venkovní drsnější soutěže. Večer jsme si dali výtečné pečené kuře na slezský způsob, následovalo povídání, hry a společné čtení.

4. dne – neděle
Nedělní ráno bylo slunečné, vítr trochu ustal. A tak jsme posnídali, uklidili chatu a pod vedením Míly se všichni vydali na vodopád Velkého Štolpichu. Po návratu byl oběd a návrat přes Oldřichov v Hájích domů.

Fotografie z výpravy

Den za obnovu lesa – Ještěd 19. 10. 2019

Sešlo se nás v sobotu ráno v Osečné na náměstí celkem 12. Společně jsme se vydali autobusem na Výpřež. Zde nás přivítalo hezké slunečné počasí. Vypravili jsme se po směrovkách k hlavnímu konání akce „Den za obnovu lesa„, které pořádaly Lesy ČR, s. p. Na místě se sešlo několik stovek lidí žhavých do práce a tak původně plánované sázení stromků pro nedostatek sekeromotyk nevyšlo.

Nicméně jsme to nevzdali a nalezli jsme ve spolupráci s revírníkem paseku po těžbě, kde bylo třeba stáhnout klest. Práce to byla náročná a tak jsme byli rádi, když nám s ní pomohlo ještě několik dospělých dobrovolníků. Cca za 2 hodiny jsme měli hotovo. Odměnou nám byl krásný výhled do kraje.

Po práci jsme se vydali pěšky s podzimními slunečními paprsky ve tvářích z kopce dolů přes Křižany do Druzcova, kde jsme se zastavili u Hakenů na výborné občerstvení. A pak už jen zbývala cesta zpět do Osečné – někdo ji absolvoval autem, někdo pěšky.

I přes ohromné množství lidí to nakonec byla hezká pohodová akce a alespoň trochu jsme mohli lesům pomoci.

Sázení stromů na Ještědu 19. 10. 2019

Tato jednodenní výprava je trochu netradiční: společně se zapojíme do celostátní akce „Den za obnovu lesa„, která je organizována státním podnikem Lesy ČR. Čeká nás pomoc při výsadbě nového lesa na Ještědském hřebeni jako náhradu za porosty zničené kůrovcem.  Kromě sázení nás čekají další atrakce – soutěže a hry a lesní pedagogika.

• Sraz: sobota 19. 10. 2019 v 8:40 hodin na náměstí v Osečné, odkud společně odjedeme autobusem na Výpřež. Pro liberecké je sraz v 10:00 hodin přímo na Výpřeži.
  • Návrat: sobota v 17:09 autobusem na náměstí v Osečné
  • S sebou: pracovní oblečení, kotníkovou obuv do terénu (pohorky, kanady), náhradní ponožky, plátěnou čepici, pracovní rukavice, pláštěnku, nůž, KPZ,
  • Jídlo: studený oběd a svačinu, láhev s pitím
  • Účastnický poplatek: se tentokrát neplatí
  • Přihlášení: nejpozději do čtvrtka 17. 10. 2019 20:00 pomocí webového formuláře.